Sunday, December 28, 2008

ERTI HIDUP


UHhh....(mengeluh)...aku seorang diri di dalam bilik menghadap jendela....petang ni,hujan...lebat sekali...angin pun kuat....terasa sunyi dan angin lembap terasa cukup menyejukkan kulit wajah...tapi nyaman...x tau apa yang nak dibuat...rasa kosong mula hinggap ke dalam diri....apa ertinya hidup? kadang2..bila hujan,nyaman,sejuk macam ni...katil yang empuk....memang sedap untuk tidur...lepastu bangun,lepastu makan...macam tulah rutinku...hari2 berlalu dgn rutin yang sama...jd,APA ERTINYA KEHIDUPAN?????Aku pegang kepalaku(mencari jawapan)...Sama saja setiap hari...samalah mcm robot dlm satu video yang pernahku tonton dulu...cuma menunggu masa tidak lg mampu berfungsi....ulang...dan ulang...kerja yang sama...
bekerja...belajar...tidur...berhibur tika sunyi....tapi berertikah kehidupan yang sebegini?inikah makna hidup?hiburankah erti kehidupan?asalkan gembira sahaja...berertilah kehidupan? "YAA RABB...TUNJUKILAH HAMBA2 MU YANG KEKUSUTAN...."...apakah MAIN AIM (tujuan utama) aku hidup?teringat aku pada ayat Mu ya Allah(al-A'raf:172)...aku berikrar pada Mu bhw engkaulah TUHANku...apakah yang aku target ketika aku melafazkan ikrar tersebut??apakah tujuan aku melafazkan ikrar ini?tidak bertujuan kah?zhalimnya diriku ya RABB!!!kotornya hatiku...gelapnya jiwaku...tidak mampu aku menyingkap tirai hijab di sebalik kehidupan....YA ALLAH isikanlah jiwaku dengan cahaya kecintaan padaMu....agar cahaya itu mampu menyuluh segenap kegelapan yang menyelaputi hati kotorku ini...
Aku belek kitabMU....aku temui erti hidup dan erti jiwa aku diberi pinjam olehMu....
إنّ الله اشترى من الموءمنين أنفسهم و أموالهم بأن لهم الجنّة يقاتلون في سبيل الله فيقتلون و يقتلون وعدا عليه حقّا في التوراة والإنجيل و القرءان ومن أوفى بعهده من الله فاستبشروا ببيعكم الّذي بايعتم به وذلك هو الفوز العظيم 
  التوبة: 111
Maksudnya,"sesungguhnya Allah membeli dari org mukmin,jiwa mereka dan harta mereka dengan memberikn syurga untuk mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehinggakan mereka membunuh dan terbunuh, (sebagai) janji yg benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah? Maka bergembiralah dgn jual beli yang kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang agung."(at-Taubah:111)
Wahai Tuhan yang memiliki jiwa ini...wahai Tuhan yang memiliki harta yang kami kumpul ini....Engkau beri pinjam semua ini...dan Engkau ingin membelinya semula dgn harga sebuah Syurga.....?betapa pemurahnya sifatMu Ya Allah....
Thabatkanlah diri ku dalam jalan perjuangan MU Ya Allah...agar jiwa ku dan harta ku Engkau beli di Akhirat nanti dengan ganjaran syurga...Betapa tidak berertinya jiwaku ini jika di Akhirat kelak Engkau tolak dari membeli jiwa dan hartaku ini....dan Betapa BERERTINYA HIDUPKU INI TATKALA ENGKAU MAHU MEMBELI JIWA DAN HARTAKU INI DI AKHIRAT KELAK.....jadikan aku salah seorang MUJAHIDIIN PD JALAN MU YA ALLAH....inikah erti kehidupan?...WAllahu wa Rasuuluhu A'lam...

No comments: